This website works best with JavaScript enabled

Шевченкіана Юрія Меженка (видання «Кобзарів» з колекції вченого)

Галина Карпінчук, 25 р., Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України, м. Київ

Видання творів Тараса Шевченка під назвою «Кобзар», розпочинаючи із 1840 р., друкувалися у будь-який час. На сьогодні відомо понад двісті п’ятдесят окремих видань цієї книжки, що побачили світ як в Україні так і за її межами. Більшість із них впродовж життя виявив, зібрав та описав бібліограф, літературознавець та колекціонер Юрій Олексійович Меженко (Іванов-Меженко).

Детальніше...

Конотація як національний аспект психіки народу (на основі досліджень пісенної творчості Прикарпаття)

Гук Надія, 16 р., Калуська гімназія, м. Калуш, Івано-Франківська обл.

Вступ
Завдяки мові культура має національне забарвлення. Історичні традиції також творяться разом з мовою.
Слово в українській мові може містити в собі два компоненти: денотативний і конотативний. Завдяки конотативному забарвленню підсилюється образність, картинність, жива внутрішня форма слів. Це робить мову невимушеною, соковитою, дотепно-влучною. Конотативний компонент належить до мови й мовлення, а мова як психологічне явище впливає на психіку народу, витворює його характер.

Детальніше...

Тарас Шевченко і Крим

Плехович Яна, 17 р., гімназія № 9, м. Севастополь

Про культурно-духовний феномен творчості Тараса Шевченка, який пройшов шлях від селянина-кріпака до володаря душ і умів нації, з його знанням людей та пристрастей, творчою енергією, що компенсувала його самотність і перетворювала на самодостатню особистість, кожен має знати. Ми ж хочемо відкрити для вас ту сторінку життя поета, яку знає не кожен.

Детальніше...

Концепт „дитина” у малій прозі Б. Грінченка

Манько Альона, 21 р, Національний університет ім. Т.Г. Шевченка,м. Луганськ

Ні, хочу я борні і досягання,
Ні, хочу діл поважних і міцних.
Б. Грінченко

Пишаємось, цінуємо, вивчаємо! Б. Грінченко і Луганщина
Видатна, помітна, важлива та багатогранна постать Б. Грінченка в історії української літератури та народної педагогіки відома громадянам Батьківщини та поза її межами. Відомий поет, письменник, публіцист, фольклорист, етнограф, мовознавець, критик, історик, педагог, перекладач, просвітницький і громадський діяч. Його творчість є феноменом на межі літературних епох.

Детальніше...

Ідея перемоги духа над матерією у прозі-поемі Осипа Турянського «Поза межами болю»

Угорська Юлія, 12 р., гімназія № 2, м. Чернівці

Написати добре – означає не написати нічого зайвого.
Григір Тютюнник

Кожен письменник, певною мірою, зображує у своїх
творах самого себе, часто навіть мимовільно.
Йоганн Вольфганг Гете

«І судилося нам пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межі людського болю – в країну божевілля і смерті… Хай моє скромне оповідання покладається жалібним вінком на їхню нікому не знану, Богом і людьми забуту могилу!… І коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо через сльози і терпіння шлях веде до просвітління: хто боровся, скутий тьмою, тому сонце мрія – мрій?».

Детальніше...

Ставлення сучасної молоді до «Тіней забутих предків»

Вощана Марія, 16 р., зош І-ІІІ ст. №9, м. Дружківка, Донецька обл.

Вступ
Є серед безмежних просторів край, де мріють у синій далині гори, буйні праліси. Там чути могутній шум гірського потоку.
Інший край, інші звичаї…
Гуцульщина, цей своєрідний, казковий, таємничий та вражаючий край, змальований у творах видатних учених і письменників: Василя Стефаника, Гната Хоткевича, Володимира Гнатюка – викликав у М. Коцюбинського величезні враження.

Детальніше...

Мовна палітра роману Ю. Андруховича «Московіада»

Високолян Олена, 17 р., НВК «зош І-ІІІ ст. № 3 гімназія», м. Шпола, Черкаська обл.

Чи можна уявити сучасний світ без літератури? Мабуть, що ні. Адже література – це найкоротший шлях до серця й розуму людини. Так продовжується з найдавніших часів до сьогодення.
Література генерує для суспільства, народу найнеобхідніші для цього часу, а іноді для майбутнього, ідеї, здійснює те, завдяки чому мистецтво стає співзвучним і необхідним епосі. Змінюються часи, соціально-політичні формації, але загальнолюдські цінності: добро і зло, любов і ненависть, правда і кривда – залишаються незмінними.

Детальніше...

Коли жити – гордо жити

Якимович Яна, 20 р., Харківська національна юридична академія ім. Яр. Мудрого, с.Малеве, Рівненська обл.

У чорних галявах, що у м’якім вазоні, дрімає дуб.
Як сон, блакитне п’є вино.
А тіні по снігу простягують долоні,
Щоб нагадать моє Більче,
Яке давно-давно десь там…

Це рядки із поезії нашого поета-земляка Валер’яна Поліщука, творчість якого немов жива вода кріпить нашу віру у те, що ми – українці, є, були і будем вільні, горді, об’єднані.

Детальніше...

Полісся тихий голос (історичний аналіз правобережнополіських говірок Іванківського району Київської області)

Олександра Василенко, 22 р., Інститут розвитку дитини НПУ ім. М. Драгоманова, м. Київ

Вступ

Вивчення мовлення на місцевому рівні має важливе значення для розвитку цілого комплексу наук, пов’язаних із мовознавством, літературознавством, історією, етнографією тощо. Цілеспрямована наукова увага до народного мовлення дає можливості не лише для глибшого вивчення сучасної літературної мови, стародавнього письменства та його впливу на сучасне красне слово.

Детальніше...

Семантичне поле конфесійної лексики у «Кобзарі» Тараса Шевченка

Ющенко Олена, 18 р., Спеціалізована школа з поглибленим вивченням окремих предметів І–ІІІ ступенів № 4, м. Маріуполь, Донецька обл.

Вступ

Піклуючись про розвиток української літературної мови, Т. Шевченко дбав і про відповідне її стилістичне збагачення. Тому належне місце в його ідіостилі займає увиразнена архаїчна, історична, діалектна, а також конфесійна лексика.

Детальніше...

Мовна особистість. Людина – найвища цінність нашого суспільства

Никитюк Ольга, 13 р., гімназія № 2, м. Чернівці

Стан і становище, у якому перебуває наше суспільство, не можуть задовольняти ні викладачів, ні учнів, ні студентську молодь. Саме доконечною потребою змін на краще викликана широка освітня реформа і загальноосвітньої середньої школи, і вищих навчальних закладів. Основна мета реформування освіти бачиться в мобілізації інтелектуального потенціалу України, активного залучення інтелектуальної молоді до роботи щодо виведення країни з кризи – не тільки до інноваційної економіки, а й до самодостатнього людино центристського суспільства.

Детальніше...

Мовні особливості сучасної реклами Шполянщини

Колісник Марина, 16 р., НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 – ліцей, м. Шпола, Черкаська обл.

Вступ
Реклама як феномен соціокультурного життя людини вже тривалий час перебуває у центрі наукових зацікавлень представників різних наук: культурології, соціології, психології, мистецтвознавства, філософії, економіки та багатьох інших. Не є винятком і лінгвістика. Мовні особливості рекламних текстів були об’єктом дослідження Н. Д. Артюнової, Т. Г. Добросклонської, Н. І. Клушиної, Н. Ф. Непийводи,

Детальніше...

Етимологія і словотворення полтавських топонімів. Особливості топонімічної системи Полтавщини

Гузевська Любов, 18 р., Національний технічний університет ім. Ю. Кондратюка, м. Полтава

Топонімічна система Полтавщини складалася в процесі багатовікового розвитку численних племен і народностей, історична доля яких була пов’язана з районами Східної та Середньої Європи. Археологічні знахідки вказують дослідникам на доісторичні зв’язки нашого краю з Правобережжям і Прибалтикою, Волго-Окським басейном і районами Сходу.

Детальніше...

Явища, характерні для української мови, у російськомовних повістях Тараса Шевченка „Наймичка” і „Художник”

Шквиря Іван, 16 р., НВК «зош І-ІІІ ст. № 2 – ліцей», м. Шпола, Черкаська обл.

… Ким для нас, українців, є Тарас Шевченко? Пророком, світочем, борцем за справедливість, дороговказом, прикладом для наслідування… Ким є Шевченко для мене? Видатним поетом, талановитим художником, мудрецем, сміливцем, великим земляком… Справді, бракує слів для того. щоб відповісти на це запитання.

Детальніше...

Діалекти – могутній стовбур української мови (діалектологічне дослідження)

Лавренюк Юлія,15 р., НВК «зош І-ІІІ ст.. № 2 – ліцей», м. Славута, Хмельницька обл.

Вступ
Діалекти — це могутній стовбур української мови. Саме діалектні слова допомагають нам правдиво та яскраво відобразити особливості місцевого побуту, зберегти народний колорит.
Діалектологічне дослідження, проведене мною, мало на меті сформувати дослідницькі здібності та ознайомитися із особливостями діалектів регіону, виявити характерні ознаки діалектів на всіх мовних рівнях та закріпити знання із української діалектології.

Детальніше...

Прикмети постмодерного стилю в романі Ю. Андруховича «Московіада»

Високолян Олена, 17 р., НВК «зош І-ІІІ ст.. № 2 – ліцей», м. Славута, Хмельницька обл.

Сучасна українська література – явище цікаве, непересічне, але інколи суперечливе й таке, що не піддається однозначній оцінці. Протягом останніх десятиліть в літературу прийшло молоде покоління літераторів, наших сучасників, які мають оригінальний погляд на мистецтво та особливості його творення. Серед них – гордість нашої літератури Юрій Андрухович.

Детальніше...

Шевченкова мова й стала в нас за наріжну підвалину нашої літературної мови…

Шаруділова Аліна, 16 р., гімназія, смт. Новотроїцьке, Херсонська обл.

(значення Великого Кобзаря в історії літературної мови)

…уся сила і вся краса нашої мови тільки йому одному одкрилася… Будь, Тарасе, певний, що ми… ніколи не звернемо з дороги, що ти проложив єси.
Пантелеймон Куліш

Кожен народ має свого пророка, свого месію. Для українців таким є Тарас Шевченко. Він засіяв немеркнучою зорею на нашому духовному овиді. І ніякі найсильніші вітри, найжорстокіші стихії не спроможні зупинити потужної ходи Великого Кобзаря.

Детальніше...

Створення і підтримка сайту pbb.lviv.ua

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #f_syc9 #eef12086 #150714100123